Algemeen

Klant – kwaliteit – prijs; een gelijke driehoek?

16 december 2024

Dat zou natuurlijk de ideale situatie zijn maar is dat ook zo? In hoeverre kunnen wij daaraan voldoen en in hoeverre wil de klant daarin meegaan?

Net als elk ander bedrijf krijgen wij regelmatig een aanvraag voor het uitbrengen van een offerte. Soms omdat de desbetreffende aanvrager gaat verhuizen, uitbreiden, professionaliseren, maar ook heel vaak zijn ze niet tevreden over de dienstverlening van het schoonmaakbedrijf waar ze op dat moment zaken mee doen. Tijdens de eerste, oriënterende kennismaking zijn wij altijd transparant en geven wij aan geen zogenaamde prijsvechter te zijn. Bij ons gaat kwaliteit en het goed omgaan met onze werknemers (niet te veel m2 binnen een bepaalde tijd) altijd vóór de goedkoopste prijs en het naar binnen harken van de opdracht. Eerlijk is eerlijk, het zou kunnen dat daarmee onze gesprekspartner aangeeft niet verder te willen met Blinck Schoon BV. Dit blijkt tijdens het eerste gesprek nooit een belemmering te zijn, waarschijnlijk omdat de andere kant van de tafel dan denkt ‘zo’n vaart zal het wel niet lopen’, en ‘ook wij zijn voor een goede kwaliteit en ook wij willen dat er eerlijk met mensen op de werkvloer wordt omgegaan’

In de praktijk blijkt dit echter moeilijker en een groter obstakel dan het lijkt. Hoe mooi onze offerte ook is, hoe we ook onze expertise, MVO en onze hoge kwaliteit benoemen, uiteindelijk kijkt de ontvanger bijna altijd als eerste (en misschien enige) naar de ureninzet en de prijs. En gaan vervolgens op onze stoel zitten door zelf prijs, ureninzet of een werkprogramma voor te stellen. En dan begint het lastige proces om de gelijke driehoek tussen klant-kwaliteit-prijs weer in balans te krijgen en tegelijkertijd niet te zorgen dat de potentiële klant hard wegholt naar een andere aanbieder of weglopen van onze eigen principes om een eerlijke prijs te krijgen voor de kwaliteit waar we voor staan zonder dat dit over de rug van de schoonmakers gaat. Want natuurlijk willen we een offerte graag gegund krijgen. Gelukkig gebeurt het vaak genoeg dat de opdrachtgever gelooft in onze ervaring en de juiste prijs wil betalen voor de beste kwaliteit en service. Helaas moeten we ook wel eens omgaan met de boodschap een opdracht niet gegund te krijgen. De ware reden wordt vaak in het midden gelaten maar als het antwoord is ‘we gingen toch nog eens met onze huidige leverancier om de tafel en die belooft beterschap’ kunnen we meestal wel de conclusie trekken dat de prijs een (te) grote rol heeft gespeeld.

Bovenstaande tekst is zeker geen klaagzang want verlies hoort zeker ook bij ondernemerschap maar is wel een boodschap aan alle inkopers, facility managers, officemanagers en anderen die verantwoordelijk zijn voor de schoonmaak binnen hun gebouw. En die boodschap is; probeer te vertrouwen op de ervaring en expertise van het schoonmaakbedrijf en kijk welke zijde van de driehoek jouw voorkeur heeft en wat voor gevolgen dit heeft voor de dienstverlening. Als de prijs het belangrijkste is zal dit altijd conflicteren met de kwaliteit en een te hoge belasting van de schoonmakers. Kijk daarnaast eens of de aanvraag omgedraaid kan worden. Welk budget heb jij als aanvrager en vraag het schoonmaakbedrijf wat ze daarvoor kunnen doen met de beste middelen, de juiste planning en zonder groot verlies van kwaliteit. Waarbij wij binnen Blinck ervan overtuigd zijn dat we op die manier een mooie samenwerking met de klant aangaan.

En op die manier is schoonmaak en het samenspel tussen klant en leverancier een prachtig vak. Hoe kunnen wij jou helpen?

Kijk op; www.blinckschoon.nl

Klant – kwaliteit – prijs; een gelijke driehoek?

Klant – kwaliteit – prijs; een gelijke driehoek?

Dat zou natuurlijk de ideale situatie zijn maar is dat ook zo? In hoeverre kunnen wij daaraan voldoen en in ...
Het DNA van schoonmaakbedrijf BLINCK

Het DNA van schoonmaakbedrijf BLINCK

Deze 6 kernwaarden typeren onze manier van werken Bij BLINCK draait het niet alleen om schoonmaken, maar om echte ...
Nieuwe klanten, nieuwe kansen

Nieuwe klanten, nieuwe kansen

Stilstand is achteruitgang Klinkt als een cliché maar heeft absoluut de waarheid in zich. Als bedrijf moet je je ...
Duurzaamheid heeft de toekomst

Duurzaamheid heeft de toekomst

Op naar klimaatneutraal werken Terwijl de coronacrisis enorme impact op de wereld heeft rijst de vraag of je als ...