Blinck, klein bedrijf met een grote uitstraling

Vorige maand lazen we in de vakbladen dat het faillissement van schoonmaakbedrijven weer toeneemt. Vorige week lazen we over de structurele misstanden in de schoonmaakbranche op het gebied van eerlijke werkomstandigheden en het aanbesteden tegen te slechte condities. De vraag die dan naar voren komt is, hoe komt dat en hoe red je je als relatief kleine speler in het land van de schoonmaakreuzen, de prijspakkers en alle andere obstakels op de weg zoals de krapte op de arbeidsmarkt, het imago van de schoonmaak en de niet altijd bedrijfsvriendelijke wet- en regelgeving.

Voor de directie van schoonmaakbedrijf Blinck, ‘oude rotten’ in het vak schoonmaak, met de wens om voor de klant en de medewerkers een benaderbaar en kwalitatief hoog bedrijf neer te zetten een dagelijkse uitdaging. Ingeklemd tussen de klant die vaak de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs wil, de con-collega’s die voor weinig de hoogste bergen beloven of door volume snel een voorspong hebben, de bijbehorende wet- en regelgeving, het neerzetten van kwaliteit met het juiste personeel en de huidige krapte op de arbeidsmarkt kan Blinck eigenlijk maar één ding bedenken waardoor zij nog steeds groeien en kunnen ondernemen op de wijze die zij willen; ‘we stick to the plan’

Toen Anton Vinck, directeur van schoonmaakbedrijf Blinck, in juni precies 15 jaar geleden startte met zijn eigen onderneming in de schoonmaak was zijn droom om een bedrijf neer te zetten met de aandacht, de kwaliteit en de toegankelijkheid van een familiebedrijf en de professionaliteit van een multinational. Hij wilde zijn medewerkers persoonlijk kennen, zijn klanten zelf blijven bezoeken en blij worden van de kwaliteit die neergezet wordt zoals beloofd. En wij denken dat dit gelukt is.

Blinck, een afsplitsing van Anton Vinck zijn vorige bedrijf, is in 5 jaar tijd gegroeid tot een professionele organisatie met 110 medewerkers en een omzet van 4 mln. Het bedrijf maakt gebruik van de nieuwste middelen en materialen waarbij MVO hoog in het vaandel staat. Alle medewerkers dragen te allen tijde bedrijfskleding en minimaal 90 % van onze medewerkers zijn opgeleid volgens de nieuwste methodes. Blinck is tevens in het bezit van verschillende, bedrijf gerelateerde certificaten zoals ISO 9001, NEN 4400-1, MVO en Code Verantwoord Marktgedrag. Daarnaast vernieuwt het bedrijf zich op digitaal gebied; de website wordt met de laatste nieuwtjes gevuld, hun klanten maken gebruik van een digitaal, persoonlijk dossier en hun medewerkers hebben toegang tot onze Blinck-app waarop o.a. alle bedrijfsinformatie staat en waar zij hun rechtstreeks de laatste info kunnen melden.

Maar hoe anders is dit dan andere bedrijven in deze markt?

Wat Blinck nog belangrijker vindt zijn de punten waarvan zij denken dat zij zich onderscheiden van anderen, waardoor zij nog steeds overeind staan tussen de harde concurrentie en waarmee Blinck denkt het imago van de schoonmaakmarkt te kunnen verbeteren. Dit is de uitgekomen droom van Anton Vinck, dit is het vasthouden aan het plan. Anton Vinck; “Wij hebben aandacht voor onze medewerkers en onze klant, wij geven cadeautjes op feestdagen en bij bijzondere gelegenheden en wij benaderen iedereen zoals wij zelf benaderd willen worden; met respect en met een glimlach. Onze medewerkers zijn allemaal in eigen dienst en het grootste deel heeft een contract voor onbepaalde tijd. Zieke medewerkers krijgen aandacht of proberen we op voorhand te bestrijden door aanpassingen in het werk of werktijden. Onze directie en ons management komt graag op onze projecten en kent daardoor (bijna) al onze medewerkers en onze klanten persoonlijk. Wij communiceren snel en vanuit korte lijnen en werken hands-on. Aanpassingen in het contract of het werk, vanuit ons of op verzoek van de klant, gaan makkelijk en met oog voor samenwerking. Wij gaan voor kwaliteit en prestatie i.p.v. prijs. Door bovenstaande punten hebben en onderhouden wij met onze medewerkers en klanten een langlopende relatie en bouwen we het vertrouwen op wat nodig is om samen te werken. De klanten zien hierdoor dat wij respect voor ons vak hebben en wij hopen hiermee te bereiken dat gezien wordt dat de schoonmaak echt een vak is en vaak een ondergewaardeerde branche. Wij zijn hierdoor (meestal) niet de goedkoopste bij een aanbesteding en door deze bedrijfsvisie wordt niet elke offerte een klant. Door ziekte of grote drukte moeten ook wij gebruik maken van uitzendbureaus en een flexibele schil mensen en door onze beloftes liggen de verwachtingen hoog terwijl ook bij ons wordt gehakt en vallen er spaanders. We beseffen steeds weer dat we niet de makkelijkste weg kiezen maar wel de eerlijkste voor onze medewerkers en klanten en met respect voor de branche en ons vak.  Bij aanbestedingen gaan we uit van eerlijke tarieven zodat iedereen goed betaald krijgt, er aandacht is voor de kwaliteit en ons management de tijd heeft om de klanten en de medewerkers te bezoeken. Met ons team blijven we vernieuwen en nadenken over zaken die beter of anders kunnen”.

Veel klanten en medewerkers van Blinck zien dit gelukkig, de omzet blijft groeien, medewerkers werken langere tijd voor het bedrijf en zij handhaven zich standvastig in deze branche. Het motto voor Blinck en voor bedrijven die op dezelfde manier werken is en blijft nog steeds: ‘we stick to the plan’