De schoonmaakbranche ondergaat een transformatie. Technologie en duurzaamheid spelen een steeds grotere rol, terwijl de menselijke factor cruciaal blijft. Hoe ontwikkelt dit vak zich en welke kansen biedt het voor onze medewerkers? Onze ‘jonge’ schoonmaker Diego Soederhuizen en ervaren rayonmanager Albert Cudjoe delen hun visie op de toekomst van de sector.
Vier jaar geleden zette Soederhuizen (26) via een vriend zijn eerste stappen in de schoonmaak. Na een jaar besloot hij als zelfstandige aan de slag te gaan, maar toen hij een gezin stichtte, groeide de behoefte aan meer stabiliteit. Dit vond hij bij Blinck Schoon, waar hij in het begin van zijn schoonmaakcarrière al in opdracht voor werkte.
“Naast de warme sfeer binnen dit bedrijf krijg ik hier ook de kans om mezelf verder te ontwikkelen”, zegt Soederhuizen. “Ik start binnenkort met een opleiding tot ambulant objectleider, waarmee ik meerdere locaties zal beheren en leiding ga geven aan teams. Uiteindelijk is het mijn doel om door te stromen naar een managementfunctie in de schoonmaakbranche.” Dat ik deze mogelijkheid bij Blinck krijg, vind ik essentieel: “Leven lang schoonmaken is prima, maar ik wil mezelf blijven ontwikkelen en steeds nieuwe stappen zetten.”
Hoe het vak is veranderd
Waar Soederhuizen aan het begin van zijn loopbaan staat, heeft Cudjoe bijna 30 jaar ervaring in de schoonmaak waarvan meer dan de helft met Anton Vinck, directeur van Blinck. Hij zag het vakgebied ingrijpend veranderen. “Vroeger hadden we veel meer tijd om schoon te maken. De werkdruk lag lager en er waren minder eisen op het gebied van duurzaamheid. Toen ging het vooral om papier scheiden, terwijl we nu vier verschillende prullenbakken op de werkplek hebben staan om alles nauwkeurig te scheiden.”
Het gebruik van slim schoonmaakapparatuur helpt bij de stijgende werkdruk. “Innovaties als de compacte schrob-zuigmachine en een robotstofzuiger zorgen ervoor dat we ook bij Blinck steeds efficiënter werken”, zegt Cudjoe. “Daarnaast verminderen ze de fysieke belasting. Dankzij ergonomische verbeteringen hoeven medewerkers minder te bukken of zwaar werk te verrichten, wat rug- en gewrichtsklachten helpt voorkomen.”
Hulpmiddel, geen vervanger
Soederhuizen is echter niet bang dat zijn baan binnenkort overgenomen zal worden door robots. “Automatisering en technologie zijn slechts hulpmiddelen, geen vervangers. Een robotstofzuiger kan een vloer reinigen, maar het detailwerk blijft mensenwerk. Bovendien zorgt technologie ervoor dat we slimmer en efficiënter werken, in plaats van dat banen verdwijnen.”
Sterker nog, Cudjoe ziet dat deze nieuwe manier van werken juist perfect bij de jongere generatie past. “Ik zie dat de jonge schoonmakers het beste resultaat willen bereiken, met zo min mogelijk tijd. Daar spelen de innovaties natuurlijk perfect op in. Daarnaast pakken ze de nieuwe methoden snel op. Daar kunnen wij als ‘oudere generatie’ nog wel wat van leren.”
Duurzaamheid als eis van de klant
Niet alleen vanuit het perspectief van onze schoonmakers is innoveren cruciaal, ook onze klanten stelt het steeds vaker als eis – en terecht. Bedrijven willen namelijk niet alleen een schone werkomgeving, maar ook dat die op een duurzame manier wordt gerealiseerd. “Veel bedrijven hebben strenge duurzaamheidsdoelen en verwachten dat hun leveranciers, waaronder schoonmaakbedrijven, hieraan bijdragen”, zegt Cudjoe. “Als schoonmaakbedrijf moet je meegaan in deze trend, anders loop je het risico klanten te verliezen.”
Dit betekent dat schoonmaakbedrijven voortdurend moeten blijven investeren in duurzame oplossingen, zoals biologisch afbreekbare schoonmaakmiddelen en apparatuur die minder water en energie verbruikt. Cudjoe: “Wij laten ons jaarlijks onafhankelijk op onze duurzaamheid testen, met als uitkomst dat we de ISO-certificering bezitten. Dat komt onder andere door ons gebruik van groene producten, die niet alleen beter zijn voor het milieu, maar ook de gezondheid van medewerkers bevorderen door minder chemicaliën te gebruiken. Daarnaast verminderen we CO2-uitstoot door efficiëntere rittenplanning en een steeds verder geëlektrificeerd wagenpark.”
De toekomst van de schoonmaakbranche
Als we vooruitkijken, wordt duidelijk dat technologie en duurzaamheid een steeds grotere rol zullen spelen. “Misschien zien we in de toekomst drones die ramen lappen”, grapt Soederhuizen. “Maar mensenwerk blijft nodig.” Verder verwacht Cudjoe dat plastic langzamerhand verdwijnt, en dat de digitalisering verder uitbreidt. “We registreren al wanneer ruimtes zijn schoongemaakt en maken gebruik van slimme planningssystemen die zorgen voor een efficiëntere inzet van medewerkers. Ik kijk er naar uit hoe dit zich in de toekomst nog verder zal ontwikkelen.”
De doorgroeikansen binnen de sector blijven een belangrijke motivatie voor jonge medewerkers. “Binnen de schoonmaak, en zeker bij Blinck, word je echt gehoord en krijg je de kans om je te ontwikkelen”, zegt Soederhuizen. Toch moeten schoonmaakbedrijven blijven investeren in opleidingen en bijscholing, zodat medewerkers kunnen meegroeien met de veranderingen in de sector. “We vragen steeds meer van onze mensen: nieuwe technieken leren, digitalisering omarmen en bewuster omgaan met duurzaamheid”, concludeert Cudjoe. “Maar als we dat goed doen, maken we de sector nóg aantrekkelijker voor jong talent.”
Wil jij onderdeel zijn van deze vernieuwende schoonmaakbranche? Bekijk onze schoonmaak vacatures en groei met ons mee!